![]() |
![]() |
Huisdichter Leesvoer voor fijnproevers |
![]() |
![]() donderdag, september 02, 2010 Op 26 aug. 2010 schreef M: Beijing een autostad? Het verkeer in Beijing intrigeert me. Ik zou uren op een voetgangersbrug kunnen staan over een van de 5-baanswegen om te kijken naar auto's, fietsen, voetgangers. Het is best vermakelijk om te zien hoe chauffeurs hun achteruitkijkspiegels, de fietsers èn de voetgangers lijken te negeren. Westerlingen hebben het weleens over de theorieën van Darwin, nou, hier kunnen ze hun hart ophalen. Survival of the fittest, dat is precies wat het verkeer hier is. The fittest zijn in dit geval de automobilisten. Ooit waren er misschien 9 miljoen fietsen in Beijing, nu zijn er eerder 9 miljoen auto's. Vaak lijken de 5-baanswegen eerder een enorme parkeerplaats. Auto's lijken fietsen getalsmatig verre te overtreffen en fietsen lijkt in Beijing gevaarlijker dan in Nederland of België, vanouds toch ook landen met veel fietsers. Fietsers achter het stuur Toch zou ik Beijing geen autostad willen noemen. Het is nog altijd een stad van fietsers. De moeilijkheid is dat de chauffeurs zich niet als autobestuurders gedragen, maar...als fietsers achter een autostuur. Voor een Chinese autobestuurder schijnt het vreselijk moeilijk te zijn om in zin baan te blijven, te stoppen voor voetgangers die op een zebrapad oversteken omdat zij groen licht hebben gekregen (zou stoppen voor een zebrapad wel in de regels staan?) of om andere mensen niet af te snijden. Chinese chauffeurs begrijpen kennelijk niet dat hun auto echt een stuk langer is dan een fiets. Er mogen dan veel fietsen verdwenen zijn, de fietspaden liggen er nog. En ze zijn een stuk breder dan in België( om nog maar te zwijgen van de fietsonvriendelijke kasseien in veel Belgische steden.) Electrische fiets In de strijd tegen het automobilistendom heeft de fietser een wapen: de electrische fiets. De e-bike is snel, stil en vervuilt het milieu niet. Steeds meer Chinezen hebben er een. De voordelen maken deze fiets tot een uitstekend alternatief voor autorijden. Bij ons wordt de e-bike als een nieuwigheid gepromoot, maar hij is allesbehalve nieuw. In China is hij al jaren op de markt. Ik heb ze twee jaar terug in Shenyang al volop gezien en vroeg me toen al af waarom we die thuis niet hadden. Westerse landen zijn toch zo milieubewust? (ook hier kom ik nog wel op terug) Dus, mocht je een weddenschap overwegen omtrent de vraag of de fiets uit Beijing verjaagd gaat worden, denk dan goed na of je je geld op de auto zet. posted by Theo | 6:32 a.m. ![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |